Egen galen felmedicinering...

Denna dag var lite intressant, redan vid första promenaden med hunden i morse så kunde jag konstatera att det var en hel del pollen i luften... tänkte då som så att vilken tur att jag var på apoteket förra veckan och fixade allergitabletter till min dotter som även hon har besvär av pollen...
Väl hemma tar jag en tablett från kartan som ligger framme, sköljer ner den med vatten och påminner min dotter att ta en med då pollenhalten verkade förhöjd.

Hon tittar på kartan som jag lagt fram och frågar om jag tagit av den... Japp sa jag glatt och hon skrattar då och säger att jag ju tagit fel! Kartan jag tagit av var Naproxen... ja ja tänkte jag smärtstillande, men det är nog ingen fara så jag sväljer ner en tablett från rätt karta och tänker inte mer på det.

Efter lunchen så fick jag lite problem som jag antar beror på Naproxenen, skummiga uppstötningar som bara kom upp utan att jag bett om det, plus ett lätt illamående fattade först inte vad som var fel, men kom på att det troligtvis berodde på min egen felmedicinering.

När det gäller värktabletter så finns det egentligen bara ett val för oss som är opererade och det är Alvedon då den är "snäll" mot tarmarna, vid svårare smärtstillstånd så ska det vara morfinpreparat eller suppar inte sådant som man sväljer ner som innehåller sådant som kan reta tarmarna t.ex. voltaren, ibumetin, ipren osv. Naproxen är inte heller att rekomendera kan jag ju säga. Normalt sett så har man ju en magsäck där tabletten landar och löser upp sig med hjälp av magsyror, men som opererad så går ju tabletten direkt ner i tarmen och börjar lösa upp sig och där kan den göra stor skada.

Nu hoppas jag att den enstaka tabletten inte ställde till med någon oreda för mig, det känns ju lite olustigt då det inte var allt för länge sedan som jag faktiskt hade ett hål mellan tarmen och magsäcksfickan, men just nu känns det helt okej så jag håller tummarna... Jag äter ju omeprazol så förhoppnigsvis så lindrade och neutraliserade den en del av de för mig skadliga ämnena. :)


Hädanefter ska jag se efter noga vad jag stoppar i mig :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0