Hur kom jag till mitt beslut...

Tredje dagen avklarad på flytande, försöker verkligen få i mig alla 7 påsar lite svårt att få till alla tillfällen men ett ypperligt bra tillfälle att lära sig de bra rutinerna med täta måltider :)

Hur kom jag på detta med att ta till en Gastric bypass då? Ja du, tanken har gnagt mig i flera år, i min andra blogg gjorde jag ett inlägg redan november 2007 om att det skulle kunna vara min lösning så det är inget beslut taget över en natt utan det har fått växa och mogna fram...

När jag väl gick till läkaren i februari i år så var jag så bestämd i vad jag ville så läkaren hade inget annat att göra än att skriva ihop remissen och skicka den till det sjukhus som enligt väntetidslistor hade kortast kötid.. Danderyds sjukhus. Fick ganska snabbt ett brev därifrån om att det hade tagit emot remissen och att jag skulle bli kallad efter ca. 12 mån för första besök... Va?! 12 månader, 1 helt jäkla år för att komma på första besöket det var ju inte riktigt vad de skrev på sidan om förväntad kötid!

Jag ringde och frågade dem vad de höll på med och frågade hur jag skulle gå till väga för åberopa vårdgarantin. Fick svar att det bara var att ringa till vårdgarantikansliet och be dem styra om remissen. Sagt och gjort!

Kvinnan som svarade på Vårdgarantikansliet var väldigt tillmötesgående och frågade om jag hade koll på om det fanns något annat sjukhus som hade kortare kötid och det hade jag ju så klart kollat upp.

Remissen styrdes om till Södersjukhuset dem har kortat ner processen genom att ha gruppgenomgångar och de tar inte emot fler på genomgångarna än de hinner operera inom 6 mån. det verkar ju klokt och genomtänkt!

Jag höll på att komma med i en grupp som kanske skulle hinna med op innan sommaren, de är ju några veckor under sommaren som de inte utför denna typ av operationer, men det visade sig att den grupp jag kom i skulle få operationen i aug/sep. det kändes lite bra då hann man med att ha semester i lugn och ro grilla och äta gott med vänner och familj och mentalt föbereda sig på förändringens höst...

Nu är den här... Har hunnit träffa läkare/kirurg/dietist både i grupp och enskilda samtal, på tisdag nästa vecka ska jag på förbesök samt ta en massa blodprover, dom kollar ju upp alla ens värden hur de är före operationen så att allt är okej.

Har jag haft funderingar på att dra mig ur?... Nej, som sagt jag har funderat länge och sådan är jag... gör sällan förhastade saker framför allt inte om det gäller saker som kommer förändra hela ens liv... detta är definitivt en sådan sak, och det ska banne mig gå bra! =)

Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0