Nu startar livet på riktigt...

Jag har gjort ett livsviktigt val, jag har valt att gå till min läkare och kräva en remiss.
Remissen jag ville ha är till en gastric bypass operation.
Efter att ha läst många bloggar som handlar om livet före under och efter en gastric bypass så vet jag att jag gjort ett klokt val.
 
Jag vill tro det i alla fall, en bloggare skrev... jag kanske dör på operationsbordet... men det spelar ingen roll jag är ju redan död.

Som kraftigt överviktig så lever man inte livet fullt ut, jag ser mig inte som en sjukligt fet människa, jag har inga fysiska krämpor, ingen diabetes, klarar av timmar av promenad i skog & mark... men enligt mitt BMI är jag drabbad av svår fetma...

Jag har ett BMI på över 40.

Hur blev det så här?
Jag har alltid varit överviktig, efter barnen hade jag lagt på mig lite extra gjorde ett kraftryck och bantade bort 35kg på 10 mån med viktväktarna... gick upp dem igen + 10 till.
Jag har testat alla möjliga och omöjliga bantningsmetoder, gått ner några kilon och sedan gått upp igen.

Jag gillar att röra på mig jag kan springa  på gym 4-5 dagar i veckan, simma, kickboxa... men kilona sitter som klistrade på mig.
Jag är inte speciellt förtjust i godis klarar inte för mycket kolhydrater från socker, tycker inte om chips, ostbågar etc... så vad är fel?

Jag ser på foton av mig själv och vad ser jag? En fet människa som borde ta sig i kragen? hmm ja men jag ser också en människa som gett sin kropp och sig själv en hel del seriösa försök att omforma sig utan att lyckas och nu tar jag hjälp av den metod som inte på något sätt är en lösning men en god hjälp på vägen.
Den metoden är ingen kvickfix, det kommer krävas förändringar i mitt liv för resten av mitt liv. 
Livsiktiga förändringar! 

En av de stora förändringar är att jag måste börja äta regelbundet, idag glömmer jag bort att äta allt för ofta, vilket gör att min kropp mer eller mindre är inställd på att inte få mat... inte med någon regelbundenhet i alla fall. Frukost äter jag alltid innan jag åker till jobbet... men sen kan det dröja till klockan 19 på kvällen innan jag kommer på att jag inte ätit något sedan 7 på morgonen, vilket ju gör att kroppen är inställd på svält.
Behåll allt som kommer för det kanske dröjer 12 timmar innan det kommer något igen... eller 20 timmar. Inte bra!

Men nu ska det bli andra bullar!

Om 14 dagar ska jag rullas in på operation, jag har just överlevt andra dagen i min flytperiod.
Kan ju säga att det var en jobbig start på flytperioden då jag drabbades av en liten matförgiftning så i går var jag på toa typ 10ggr.... viktnedgång första 24 timmarna 2½ kg... mycket vätska förlorade jag =)
I nästa inlägg ska jag berätta hur gången har varit med remissen, vårdgaranti, etc...

Tills dess må gottast!
Startade med detta....   2½kilo senare här...


Läs även andra bloggares åsikter om , , , , ,

Kommentarer
Postat av: M

Det låter som min egen livsviktresa...

2012-01-17 @ 13:11:50
URL: http://1och0.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0