Soppverkstad i bilder...


Broccoli, potatis, vitlök, lök, rotselleri, kycklingbuljong och mjölk...



Koka tills allt är mjukt...
Mixat och klart lite läbbig färg men helt okej konsistens och smaken fungerar :)



2 dl i varje påse in i frysen.. 12 påsar vart det...
Funderar på att göra lite morotssoppa i morgon...


Recept: 1.sats blir drygt en liter (jag gjorde dubbel för att ha och frysa in)

2 potatisar
1 lök
2 vitlökslyftor
1 liten bit rotselleri
500g fryst broccoli
2 msk kokta kikärtor (jag hade inga hemma så hoppade över det)
2 dl mjölk
ca 5 dl kycklingbuljong (2 buljongtärningar + 5 dl vatten)

(Salt & Peppar pressad citron efter smak och ev. en laxfilé)

Fräs lök och vitlök i lite olja. Tillsätt potatis, broccoli och rotselleri i bitar, häll i buljong och mjölk.
Koka tills grönsakerna är mjuka. (vill man göra soppan mer proteinrik så kokar man med laxfilén på slutet)
Mixa slät med stavmixer, späd ev. med mer vätska krydda med salt & peppar.
(jag kryddade inte utan kryddar när den ska ätas efter humör)

Tips... byt ut broccolin mot blomkål så har har du en blomkålssoppa.
:)

Kommentarer
Postat av: j

ser gott ut :) skriv ut receptet :) jag tror det kommer gå jätte bra för dig, det är ju som du säger en väldigt liten del av livet som man måste utstå lite jobbiga saker.. men vad gör det egentligen ? :) jag längtar just nu bara tills själva flytet är över.. saknar att få tugga mat.. men den tiden kommer den med :)

2011-08-21 @ 11:38:25
URL: http://framtidenvisar.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0